Αγαπητοί αναγνώστες,
Οι συνθήκες υπό τις οποίες γεννήθηκε και αναπτύχθηκε ο επιστημονικός κλάδος της Κοινωνικής Εργασίας στο δυτικό κόσμο και ιδιαίτερα στην Ελλάδα και τα εμπόδια που συνάντησε προς την καθιέρωσή του παραμένει πάντοτε ένα ενδιαφέρον θέμα για διερεύνηση. Ο καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας Σταμάτιος - Ευάγγελος Αυρηλιώνης, ο οποίος δυστυχώς έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, παρουσιάζει το θέμα αυτό σε άρθρο που έστειλε στο Περιοδικό λίγο πριν το θάνατο του. H Κοινωνική Εργασία τιμά τη μνήμη του και την προσφορά του στο επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού.
Τα επόμενα τρία άρθρα του παρόντος τεύχους αναφέρονται σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες και στα προ6λήματά τους.
Οι καθηγητές Στράτος Γεωργούλας και Άγγελος Τσαλκάνης παρουσιάζουν τα στοιχεία και τα πορίσματα έρευνας που διεξήγαγαν στο Δήμο Χαϊδαρίου σχετικά με τη νεανική παρα6ατικότητα και προτείνουν προληπτικά μέτρα σε επίπεδο κοινότητας. Τονίζουν την ανάγκη αναβάθμισης του ρόλου του κοινωνικού λειτουργού καθώς και τη διεπιστημονική συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων του Δήμου για την πρόληψη της νεανικής παραβατικότητας.
Ερευνητικά στοιχεία παρουσιάζει και η κοινωνική λειτουργός - παιδαγωγός, Κωνσταντίνα Σκλάβου, από ποιοτική μελέτη μικρού δείγματος ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών στο Λεκανοπέδιο Αττικής σχετικά με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες και τις στάσεις τους απέναντι στην εκπαίδευση. Στο άρθρο επισημαίνεται η σημασία της εκπαίδευσης υπό ευρεία έννοια και η επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας για την κοινωνική ένταξη αυτών των μειονοτικών ομάδων.
Τέλος, η κοινωνική λειτουργός Ελένη Παπούλη εξετάζει στο άρθρο της τις συνθήκες ζωής των ανηλίκων που διαβιούν σε ιδρυματικά πλαίσια στην Ελλάδα αναφορικά ως προς την εφαρμογή των σχετικών άρθρων της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού του Ο.Η.Ε. που καθορίζουν αρχές για την προστασία των παιδιών. Συμπεραίνει ότι η λειτουργία των ιδρυμάτων στη χώρα μας, υπολείπεται σημαντικά σε αρκετούς τομείς ως προς τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών και των οικογενειών τους.
Σας ευχόμαστε, καλό καλοκαίρι.
H Συντακτική Επιτροπή