Κοινωνική Εργασία ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

EKΠAIΔEYΣH ΣTEΛEXΩN ΠPOΛHΨHΣ: MAKPOXPONA KAI BPAXYXPONA ΠOΛYEΠIΠEΔA ΠPOΓPAMMATA EKΠAIΔEYΣHΣ

Τεύχος 63 - Έτος 2001

Περίληψη
Η εκπαίδευση των στελεχών στον τομέα της αντιμετώπισης της τοξικοεξάρτησης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν τις ευρωπαϊκές χώρες (Pantoja, 1998) και τη χώρα μας από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Τα πρώτα αιτήματα για εκπαίδευση στελεχών πρόληψης, που στη συνέχεια θα δημιουργούσαν αντίστοιχες δομές στην κοινότητα από την οποία προέρχονταν, εμφανίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ενώ ήδη στα μέσα του 1990 αυξήθηκαν δραματικά.

Το πρώτο όμως ζήτημα που προέκυψε από τα αιτήματα των ενδιαφερομένων ήταν ότι η εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι πολύ-επίπεδη, ώστε να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες των στελεχών σε θεωρητικό επίπεδο, στο επίπεδο της απόκτησης πρακτικής εμπειρίας αλλά και στο επίπεδο της διερεύνησης των αναγκών της τοπικής κοινότητας. Παράλληλα, φάνηκε από νωρίς ότι ένα στέλεχος πρόληψης θα πρέπει να συνδυάζει ένα σύνολο ικανοτήτων και δεξιοτήτων, με αφετηρία την ικανότητα επικοινωνίας με τον πληθυσμό στόχο και κατάληξη την ικανότητα σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο. Η εισήγηση θα επικεντρωθεί στα θέματα που αφορούν στη διαμόρφωση των προγραμμάτων εκπαίδευσης σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες, στα χαρακτηριστικά των στελεχών πρόληψης και στο ρόλο που καλούνται να αναλάβουν όπως και σε παραδείγματα βραχύχρονης και μακρόχρονης εκπαίδευσης στελεχών.

Εισαγωγή
Είναι γνωστό και κοινώς αποδεκτό πλέον, ότι η χρήση και κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών, αποτελεί σοβαρότατο πρόβλημα για τις κοινωνίες μας και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον τόσο των ειδικών όσο και των απλών πολιτών.
Τα προβλήματα που σχετίζονται με τα ναρκωτικά είναι ποικίλα και πολυεπίπεδα και έχουν σχέση με το άτομο, την οικογένεια, την κοινότητα, την πολιτεία, ενώ μπορεί να άπτονται θεμάτων όπως αυτά της σωματικής και ψυχικής υγείας, της δικαιοσύνης, της δημόσιας φροντίδας.

Για τους επαγγελματίες των κοινωνικών υπηρεσιών ή υπηρεσιών υγείας που ασχολούνται με την πρόληψη ή τη διαχείριση προβλημάτων σχετικών με τα ναρκωτικά, η πρακτική, θεωρητική και βιωματική εκπαίδευση, θεωρείται όλο και περισσότερο ο κινητήριος μοχλός για την αποτελεσματική πρόληψη, αναγνώριση και αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών και του αλκοόλ (Roche, 1998).

Από την αρχή της δεκαετίας του ’80 άρχισαν να δημιουργούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανάγκες και αιτήματα για εκπαίδευση στελεχών, ενώ παράλληλα πολλοί οργανισμοί πέρασαν στη δημιουργία αναλόγων προγραμμάτων.

Στην Ελλάδα, τα προγράμματα εκπαίδευσης στελεχών πρόληψης εμφανίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1980, όταν αυξήθηκε η ανάγκη για τη δημιουργία κέντρων πρόληψης από την τοπική αυτοδιοίκηση. Το ΚΕΘΕΑ, καθώς ήταν τότε ο μοναδικός οργανισμός που είχε ολοκληρωμένα πολυφασικά προγράμματα για την αντιμετώπιση της τοξικοεξάρτησης και την παρέμβαση στην οικογένεια, δέχτηκε τα πρώτα αιτήματα για την εκπαίδευση των στελεχών και έτσι συμμετείχε στη δημιουργία των κέντρων πρόληψης ΠΡΟΤΑΣΗ και ΚΕΣΑΝ. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 τα αιτήματα για εκπαίδευση άρχισαν να αυξάνονται ραγδαία και το ΚΕΘΕΑ παρείχε εντατική μακρόχρονη εκπαίδευση σε στελέχη από την περιοχή της Κρήτης, της Δωδεκανήσου, της Θεσσαλίας και της Κύπρου.

Συστάθηκαν έτσι το Κέντρο Πρόληψης της Ρόδου, η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, το Κέντρο Πρόληψης Χανίων και το ΚΕΝΘΕΑ στην Κύπρο. Από πολύ νωρίς διαπιστώθηκε πως η εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι πολυεπίπεδη, ώστε να καλύπτει τις διάφορες και διαφορετικές ανάγκες για την αντιμετώπιση ενός πολύπλοκου και πολλαπλών αιτιών και επιπέδων πρόβλημα.

 

Πρόσφατο τεύχος
Τεύχη
Σ.Κ.Λ.Ε.

Επίσημη σελίδα ΣΚΛΕ

Μητρώο μελών ΣΚΛΕ

Εισαγωγή
Μπορείτε να δείτε πληροφορίες για το περιοδικό, στο περιβάλλον έκδοσης του epublishing: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/socwork/about
περισσότερα...
Επικοινωνία
Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος ΝΠΔΔ
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2108834818 Fax: 2108827071
e-mail: info @skle.gr
www.skle.gr
© Copyright Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος, Επιθεώρηση Κοινωνικών Επιστημών «Κοινωνική Εργασία» - 2012-2024. All Rights Reserved